Badania opublikowane niedawno przez adiunkta asystenta Cylera Conrada z Wydziału Archeologii na The University of New Mexico badają znaczenie indyków dla przodków Pueblo i to, jak zarządzali oni tymi ptakami przez ponad 1600 lat. Dowody na istnienie indyków i różnych metod ich zagradzania są widoczne w starożytnych pueblos na terenie całego Nowego Meksyku i okolic, co czyni je częścią historii tego obszaru.
Przegląd metod hodowli indyka w zapisach archeologicznych
W „Contextualizing Ancestral Pueblo Turkey (Meleagris gallopavo spp.) Management”, Conrad przejrzał zapis archeologiczny, aby skupić się na trzech głównych pytaniach: Jak identyfikowane są indycze zagrody, czy konstrukcja indyczych zagród lub dowody na ich hodowlę przesuwają się w czasie, oraz jak zapisy na temat indyczych zagród informuje nas o długoterminowym podejściu do hodowli tych ptaków przez człowieka.
„Badania te są dużym przeglądem archeologicznych dowodów na hodowle indyków przez ludy starożytnego Pueblo na całym amerykańskim południowym zachodzie i meksykańskim północnym zachodzie, a przez hodowanie rozumiem trzymanie indyków w zagrodach lub innych zamkniętych przestrzeniach. To, co odkryłem czytając opisy etnograficzne i etnohistoryczne, to raporty ze stanowisk archeologicznych oraz publikacje skupiające się na kontekstach związanych z zagrodami dla indyków, to fakt, że ludność starożytnego Pueblo stworzyła cały złożony system opierający się na hodowli tego ptactwa” – wyjaśnia Conrad.
Indyki blisko człowieka
W niektórych przypadkach indyki były trzymane w pomieszczeniach w wioskach; czasami te pomieszczenia były specjalnie skonstruowane jako kojce, a czasami były wtórnie w ten sposób użytkowane. Istnieją dowody na to, że trzymano je nawet w pokoju, w lub w pobliżu pomieszczenia 28 w Pueblo Bonito w Chaco Canyon, gdzie antropolog UNM Patricia Crown znalazła cylindryczne słoiki używane do spożywania napojów z kakao, co jest pierwszym dowodem na spożywanie czekolady na północ od granicy USA z Meksykiem.
„Wydaje się, że indyki były trzymane w pobliskim pomieszczeniu, z wyjątkiem końcowego okresu okupacji w pomieszczeniu 28, kiedy mogło ono samo funkcjonować jako zagroda. To była naprawdę ciekawa obserwacja, którą zidentyfikował dr Crown: Możliwy zapis modyfikacji przestrzeni, aby wypełnić pewne potrzeby w określonym czasie, w tym przypadku z indykami” – zauważył Conrad.
Indyki trzymano również na swobodnym wybiegu, na uwięzi, lub w małych klatkach. Konsekwentna zmienność w rodzaju przestrzeni i kontekstu, w którym ludy starożytnego Pueblo trzymały indyki, była wyraźnie zamierzona – strategia adaptacyjna, która pozwoliła na elastyczność w hodowli tych ptaków do różnych celów przez ponad 1600 lat na południowym zachodzie i w północno-zachodnim Meksyku.
Conrad spekuluje również na temat tego, dlaczego indyki były hodowane: „Czy indyki były hodowane jako zwierzęta domowe? Dla piór? Dla pożywienia? Do produkcji jaj? A może z dziesiątków innych powodów, których po prostu nie jesteśmy w stanie zrozumieć jako archeolodzy zaglądający w przeszłość. To, co mogę potwierdzić, to fakt, że elastyczność w trzymaniu indyka była zamierzona.”
Indyki były prawdopodobnie wykorzystywane na więcej sposobów niż potrafimy rozpoznać.
„Wiemy przynajmniej, że ich pióra, jaja, kości, mięso, a nawet wizualne, słuchowe i koncepcyjne manifestacje były wykorzystywane do różnych celów. Są to m.in. tworzenie koców, farb, narzędzi, instrumentów muzycznych, żywności i sztuki”.
Rdzenne ludy tego regionu miały specjalne i istotne relacje z różnymi ptakami, zauważył Conrad, takimi jak makolągwy, orły czy czaple, by wymienić tylko kilka. Kurczaki zostały wprowadzone później przez Hiszpanów podczas ich pierwszego kontaktu z ludnością rdzenną.
„Ptaki zajmują szczególne miejsce w społeczeństwie Pueblo i widzimy ten zapis w całej archeologicznej palecie kości ptaków, piór, wyobrażeń na ceramice i sztuce naskalnej, i wielu więcej. Indyki są tylko jednym z wielu ptaków, które zasługują na uwagę, gdy próbujemy zbadać interakcje człowieka z ptactwem na przestrzeni czasu” – dodał.
Analiza wsparta poprzednimi badaniami
Aby dowiedzieć się więcej o indykach i ich roli w życiu ludzi z Ancestral Pueblo, Conrad przeanalizował zapis poprzednich wykopalisk i badań.
Zagrody dla indyków miały różne formy i konstrukcje w kompleksie starożytnego Pueblo, więc ich zdefiniowanie było czasem wyzwaniem. Jest jednak jeden dobry sposób na określenie miejsca, w którym trzymano ptaki.
„Jednym z najwyraźniejszych dowodów na identyfikację indyczego kojca w danym miejscu jest obecność odchodów indyka lub gęstych mat indyczego łajna” – powiedział Conrad.
Badania ujawniły również, co jadły indyki, dzięki Centrum Izotopów Stabilnych UNM, gdzie najnowocześniejsza aparatura analityczna mierzy pewne pierwiastki, takie jak węgiel, azot, tlen i wodór – wskaźniki diety ptaków – w substancjach organicznych i nieorganicznych. Drób z wolnego wybiegu nie jest nowoczesną koncepcją.
„Wiemy, co jadły indyki, opierając się na dowodach z botanicznych substancji w kontekstach związanych z indykami, takich jak pyłki, a także rzadkie przykłady zakonserwowanej żywności odzyskanej z wysuszonych i zmumifikowanych indyków z tego regionu. Wszystkie te zapisy wskazują, że indyki spożywały udomowioną kukurydzę. Choć istnieją fascynujące przykłady, które zaprzeczają temu zapisowi – w tym dowody z Tijeras Pueblo zidentyfikowane przez Emily Lena Jones. Te indyki mają dietę, która wydaje się być bardziej „naturalna” lub z wolnego wybiegu, jak to lubimy mówić”, rozwinęła.
Wnioski
Te starożytne indyki nie różnią się tak bardzo od współczesnych dzikich zwierząt. „DNA udomowionego indyka ze starożytnego Pueblo przetrwało w niektórych populacjach dzikich indyków Merriam’s w obrębie południowego zachodu. Tak więc, kiedy obserwujesz indyki w Nowym Meksyku, lub po prostu spotykasz je w ich naturalnym środowisku, prawdopodobnie istnieje część tego indyka, który jest związany z ptakami, ludźmi i doświadczeniami z przeszłości opisanymi w tych badaniach”, zauważył, dodając: „Istnieje bezpośredni związek między tym, co postrzegamy jako ”dzikie” indyki w środowisku dzisiaj i ich przodkami z przeszłości, którzy byli hodowani przez ludzi z Pueblo.”